در این گفتار به موضوع بازاریابی الکترونیکی به عنوان موتور محرک در توسعه کسب و کار های اینترنتی و کارآفرینی پرداخته شده و نکات کلیدی متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مجله اینترنتی برترین ها




برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای "کار آفرینی دیجیتالی"، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش "کار آفرینی دیجیتالی"، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

در 16 گفتار قبل، به موضوعات مهم در فرآیند کارآفرینی دیجیتالی از ثبت دامنه و انتخاب میزبانی سایت گرفته تا تبلیغاتو شبکه های اجتماعی و موتورهای جست و جو و مسائل مربوط به آن به طور کلی مباحثی ارائه شد.  در این گفتار به موضوع بازاریابی الکترونیکی به عنوان موتور محرک در توسعه کسب و کار های اینترنتی و کارآفرینی پرداخته شده و نکات کلیدی متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی

همان طور که در سلسله مطالب پیشین عنوان شد، موضوع کارآفرینی دیجیتالی با کسب و کار از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباط، در واقع یک موضوع میان رشته ای می باشد و علوم و فنون مختلفی در پیش برد و اثربخشی آن نقش غیر قابل انکاری بازی می کنند. یکی از این علوم و فنون، علم بازاریابی یا MARKETING است که در توسعه کسب و کار چه اینترنتی و چه سنتی نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین در حوزه کسب و کار اینترنتی اگر قصد فعالیت دارید ، توصیه میکنیم لااقل چند کتاب در عرصه بازاریابی خوانده و با اساتید این فن مشورت کنید.

در ابتدای بایستی با مفهوم بازاریابی آشنا شویم. اگر شما دانشجوی یکی از رشته های مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات باشید، خواهید دید که کورس های مطرح شده در این رشته های جدید آی تی مدار، تا حد زیادی وابسته به کورس های سنتی اما با رویکرد جدید رشته های اقتصاد، بازرگانی، انفروماتیک و غیره است. بنابراین در بحث بازاریابی الکترونیکی نیز نیازمند دانستن اطلاعاتی درباره مفهوم بازاریابی هستیم. یافتن یک بازار و شناسایی توان مندی های بالقوه و بالفعل آن به گونه ای که بتواند اثر بخشی کاری ما را در یک بازار با مصرف کننده های مختلف، افزایش دهد، در معنای کلی بازاریابی خلاصه می شود. بازاریابی امروزه به عنوان یکی از شاخص های مهم در ارتقای اثر بخشی شرکت ها و موسسات بازرگانی و صنعتی در بازارهای داخلی و جهانی شناخته شده است. اصولا بازاریابی بر اساس آن چه فیلیپ کاتلر استاد به نام بازاریابی معرفی می کند از قبل از طراحی محصول تا مراحل بعد از فروش ادامه دارد.

 بازاریابی را مدیریت بازار می دانند و نخستین وظیفه مدیر بازاریابی یک مجموعه اقتصادی را " ارزیابی فرصت ها و تهدیدهای بازار (Market) "  تلقی می کنند. بر همین اساس در بازاریابی جدید که امروزه با نام بازاریابی الکترونیکی یا بازاریابی تحت وب1 شناخته شده است،  اساس تفکر یا هدف واقعی دکترین بازاریابی سازمان، مبتنی بر ارضای نیازها و خواسته های مشتریان به عنوان مخاطبان اصلی سازمان به شمار می آید. یعنی مدیریت بازاریابی همان مدیریت تقاضا می باشد. ایجاد تقاضا و مدیریت آن بحث گسترده محافل اقتصادی و صنعتی دنیا می باشد که نمونه های موفق آن را می توان در شرکتهای چند ملیتی کره و چین و ایالات متحده به وفور مشاهده کرد.

 قطعا هر مجموعه ای که بتواند نیاز سنجی صحیحی صورت بدهد و این نیاز سنجی را هدایت کند تاثیرات شگرف بازاریابی هوشمند را در درآمد سالانه مشاهده خواهد نمود. امروزه بهترین شکل بازاریابی را بازاریابی از طریق روشهای غیر کلامی تعریف می کنند که بالطبع یکی از بهترین روش های چنین مارکتینگ خلاقی : بازاریابی مبتنی بر وب می باشد. این مقاله بدنبال ارائه شیوه های علمی و کلاسیک و تئوری در مورد اصول بازاریابی الکترونیکی و تدوین بیانیه خاصی برای آن نیست. بلکه ذهن شما را به نکاتی توجه می دهد که می تواند سرفصلی برای گسترش بازاریابی از طریق وب باشد. بازاریابی تحت وب به عنوان یکی از زمینه های بستر ساز در رسیدن به تجارت الکترونیک است. اما عمل ساده معرفی کردن (پرزنت کردن) خود به فردی دیگر نیز نوعی بازاریابی محسوب می شود. برای مثال به سایت های خدمات شخصی یا سایت های دوست یابی نگاه کنید؛ این افراد خود را برای همسران یا شرکای احتمالی بازاریابی می کنند.  همین طور هر وقت شما برای موقعیت خاص یا  حتی برای مصاحبه کاری یا جلسات مهم لباس های خوبی می پوشید،  شما در حال بازاریابی کردن برای خودتان هستید؛‌  شما تلاش خاصی بکار می برید تا خود را به بهترین نحو به دیگران نشان دهید.

همان طور که می بینید بازاریابی در همه جای زندگی وجود دارد.  بازاریابی چیزی نیست که تنها تجارت های بزرگ انجام دهند. بازاریابی کاری است که تمام ما در بسیاری از موقعیت ها انجام می دهیم. و بازاریابی به رسانه های قدیمی یا دنیای فیزیکی محدود نمی شود. اگر بازاریابی سنتی عمل پرزنت کردن چیزی به فرد دیگر باشد،‌ بازاریابی اینترنتی چیست؟  تنها کاری که لازم است اضافه کردن یک کلمه به تعریف اصلی است: بازاریابی ایمیل عمل پرزنت کردن چیزی به فرد دیگر به صورت آنلاین است.
 
نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی
استراتژی های بازاریابی دیجیتالی بر روی افزایش میزان موفقیت و اثربخشی کسب و کار تاکید دارد.

بله، بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی سنتی است که به صورت آنلاین انجام می شود. این تعریف در عین سادگی مفهومی بسیار پیچیده دارد.  پس چه چیزی در بازاریابی اینترنتی تغییر پیدا کرده است؟ مطمئنا اساس کار تغییری پیدا نکرده اند اما بعضی از مفاهیم و ابزارهای  خاص تغییر پیدا کرده اند. اولین مفهوم خاص که تغییر پیدا می کند عمل پرزنت کردن است. در اینترنت روش هایی که ما چیزی را معرفی می کنیم بسیار متفاوت تر و گوناگون تر از روش های قدیمی هستند.  ما می توانم بوسیله ایمیل پرزنت کرده یا از وب سایت استفاده کنیم. همین طور ما می توانیم  از طریق پادکست و فیلم نیز برای معرفی کردن استفاده کنیم.  یا اینکه از شبکه های اجتماعی و بلاگ استفاده کنیم.

حتی اگر ما تعریف وسیعی از اینترنت داشته باشیم می توانیم  با استفاده از طریق موبایل هایی پرزنت خود را انجام دهیم که به اینترنت وصل می شوند. به طور خلاصه روش های زیادی برای معرفی کردن چیزی در اینترنت وجود دارد و ما باید به تمامی آن توجه داشته باشیم. مفهوم خاص بعدی که تغییر می کند آن چیزی است که ما معرفی می کنیم. مطمئنا ما هنوز خودمان،  شرکتمان،  برندمان و محصول خود را معرفی می کنیم. اما ما می توانیم وبسایت خود را نیز معرفی کنیم. بعضی افراد بیان می کنند که وبسایت نماینده و بخشی از شما،‌ شرکتتان،‌  یا محصول شما محسوب می شود اما این مسئله درست نیست و وبسایت مسئله ای کاملا جدا است.

نکته: بازاریابی اینترنتی به نام بازاریابی آنلاین، بازاریابی وب و بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود. این عبارات معنای یکسانی داشته و هیچ تفاوتی در اساس آنها وجود ندارد. در آخر نیز باید به کسی که به وی نکته ای معرفی می شود را در نظر گرفت. با اینکه اکثر مخاطبین ما تفاوت زیادی با مخاطبین بازاریابی سنتی ندارند، بازاریابی اینترنتی به ما اجازه می دهد مخاطبین خود را با استفاده از روشهای جدید و اصلاح شده جذب کنیم. به عبارت دیگر وب به ما اجازه می دهد فرآیند انتخاب مخاطب را با روش هایی انجام دهیم که در بازاریابی سنتی وجود نداد؛ در واقع اگر بخواهیم می توانیم مشتریان خود را با جزئیات کاملی تعریف کنیم.

مهارت های بازاریابی اینترنتی
 
نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی

اگر همان طور که گفتیم  بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی سنتی باشد که به صورت آنلاین انجام می شود، چه مهارت هایی برای بازاریابی دیجیتال الزامی هستند؟ کتاب های زیادی در این باره نوشته شده است که میتوان به ان ها مراجعه کرد. اما مهم ترین مسئله ای که باید از آن آگاه باشید این است که اساس و پایه های بازاریابی سنتی و اینترنتی یکی هستند.  مهم نیست شما چه نوع بازاریابی انجام می دهید، بازاریابی چه به صورت آنلاین و چه به صورت سنتی همان بازاریابی است و شما برای موفقیت به مهارت های کلیدی بازاریابی نیاز دارید.   البته در بازاریابی اینترنتی بعضی از مهارت ها مهم تر از سایرین هستند. همین طور مهارت هایی جدیدی نیز وجود دارند که شما باید در آنها مهارت پیدا کنید زیرا فعالیت های آنلاین،  ذاتی متفاوت با فعالیت های رسانه های سنتی دارند.  پس بگذارید نگاهی به مهارت های مهم در بازاریابی اینترنتی داشته باشیم.
 
مهارت های جست و جو

درک اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند،‌ چه کارهایی انجام می دهند؛‌ و چرا این کارها انجام می دهند در هر دو نوع بازاریابی اهمیت ویژه ای دارد. رفتار مصرف کننده و مخاطبین. همین طور دانستن اینکه مشتریان شما چه کارهایی انجام داده و درک دینامیک بازار خاص شما نیز از اهمیت برخوردار است.  کسب اطلاعات و دانش در این موارد به مهارت های جست و جو نیاز دارد. خوشبختانه تحقیقات آنلاین زیادی در دسترس وجود دارد. یعنی شما به راحتی می توانید بررسی کنید افراد در اینترنت چه کارهایی انجام می دهند؛ آنالیتیک های  وبسایت به شما در بررسی فعالیت های بازدیدکنندگان از سایت کمک می کنند. تنها با استفاده از چند کلیک موشواره می توانید  بفهمید چه سایت هایی افراد را به وبسایت شما هدایت کرده اند،‌ این افراد چه زمانی در سایت شما باقی مانده،  بعد از دیدن چه صفحه هایی سایت شما را ترک کرده،‌ و غیره.  این یعنی داده های مفید بسیاری که در دنیای واقعی و خارج از اینترنت  تقریبا غیرممکن است.

شما به این تحقیقات نیاز دارید تا بتوانید تصمیم گیری آگاهانه در مورد مسایلی مانند طراحی سایت یا ساختار برنامه های تبلیغاتی آنلاین خود داشته باشید.  مطمئنا شما در روش های سنتی نیز به تحقیقات نیاز دارید تا بتوانید محصولات قابل فروش خود، نوع بسته بندی های پرفروش،‌ دامنه قیمت ها و غیره را مشخص کنید.امروزه تحقیقات برای روش های سنتی نیز به صورت آنلاین با راحتی بیشتری انجام می شوند.  یعنی شما می توانید از گوگل و سایر ابزار جست و جو برای پیدا کردن اطلاعاتی استفاده کنید که خارج از اینترنت یافتن آنها کار ساده ای نیست.  شما متعجب می شود چه وقتی ببینید مقدار داده های خام در اینترنت وجود دارد. تنها چیزی که لازم است، دانستن مکان و نحوه گشتن به دنبال این داده هاست.

 اینترنت بهشت جست و جوگران محسوب می شود. یک بازاریاب موفق باید مهارت های جست و جوی بالایی داشته باشد.  البته با وجود این مقدار داده های خام زیاد، ‌ گم شدن در خیل عظیم داده ها بسیار ساده است. و همین جاست که مهارت های جست و جو بکار می آید. شما باید توانایی تشخیص داده های مفید از اطلاعات بی استفاده و بی ربط را داشته باشید.  همین طور شما باید بتوانید بفهمید چه زمانی داده کافی است و چه زمان خیر -  یعنی وقتی شما باید دلایل و علت های رفتارهای مشتری خود را پیدا کنید.  حتی با وجود تمامی داده های موجود در اینترنت، هیچ جایگزینی برای وارد شدن به مغز مشتریان و خود را جای آنها قرار دادن نیست. این همان مهارت جست و جوی نهایی است که شما باید به آن دست پیدا کنید.

مهارت های برنامه ریزی

جست و جو به شما کمک می کند چه کاری انجام دهید. مهارت های برنامه ریزی  به شما کمک می کنند چطور آن کار را انجام دهید.  و مطمئن باشید که در زمان بازاریابی برنامه ریزی سنگین و زیادی لازم است زیرا مطالب زیادی برای برنامه ریزی وجود دارد.  اگر شما از روش های متفاوت بازاریابی اینترنتی ممکن استفاده کنید، باید برای کمپین های ایمیلی،  طراحی وب سایت جدید، بهینه کردن وبسایت مطابق با موتور های جست و جو،  ایجاد تبلیغات اینترنتی نمایشی و تبلیغات وابسته به کلیک کردن، ضبط پادکست، ‌ضبط فیلم، مدیریت بلاگ شرکت، برقراری ارتباط با سایر بلاگ نویس ها و وب مسترها،‌ مدیریت صفحات و پروفایل در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و غیره، پاسخ گفتن به فعالیت های روزانه سایت هایی مانند تویتر،‌ تلاش برای تبدیل بعضی یا تمامی این فعالیت ها  به شکل قابل استفاده در موبایل و  بسیاری موارد بی شمار دیگر برنامه ریزی کنید.

به هر صورتی که به آن نگاه کنید، نیاز برنامه ریزی زیاد و مداوم حتمی است. برنامه ریزی هیچ وقت متوقف نمی شود.  مطمئنا برنامه ریزی برای یک تبلیغ بعد از مدت زمان خاصی تمام می شود اما سریعا باید به دنبال برنامه ریزی برای تبلیغ دیگر باشید. همین طور بلاگ نویسی،،‌ پادکستینگ،  و شبکه های اجتماعی نیز فرآیندهای بدون توقف هستند و همیشه به برنامه ریزی نیاز دارند. شما هر روز باید به این فعالیت ها رسیدگی کنید. اگر شما توانایی برنامه ریزی خوبی نداشته باشید،  نمی توانید به درستی فعالیت های بازاریابی اینترنتی خود را مدیریت کنید.

مهارت های تعیین بودجه

هم زمان با تمام برنامه ریزی هایی که گفته شد، شما باید بودجه هر کدام را نیز مشخص کرده و تصمیم بگیرید چه مقدار پول را برای کدام برنامه اختصاص می دهید. اگر فعالیت های بازاریابی بیشتری موجود است،،‌ بدین معنا نیست که شما بودجه بزرگتری نیز خواهید داشت.  برای بسیاری از بازاریاب ها بخش بزرگی از فرآیند تعیین بودجه  به تعیین سهم هر قسمت از برنامه کلی اختصاص داده می شود. شما چقدر هزینه صرف بهینه سازی موتور جست و جو کرده و چه مقدار هزینه صرف تبلغیات مبتنی pay per click کرده و چه مقدار هزینه را صرف شبکه ها اجتماعی و سایر فعالیت ها می کنید؟ بودجه آنلاین شما  عملکرد متفاوتی نسبت به بودجه بازاریابی سنتی شما دارد. در کل شما باید به روش Pay Per Click عادت کنید در حالی که در  در بازاریابی سنتی یک جا هزینه تلاش هایتان را دریافت می کردید. این روش بهتر و صادقانه تر به شما نشان می دهد فعالیت های تبلیغاتی شما چقدر موفق بوده است اما نتیجه کارتان را بعد از فعالیت دریافت کرده و پیش پرداختی ندارید. در روش Pay Per Click شما زمانی پول تبلیغات را پرداخت می کنید که افراد بر روی تبلیغات شما کلیک می کنند و شما دیگر هیچ هزینه ای برای مقدار خاصی تبلیغات صرف نمی کنید.  این موضوع به معنای سخت تر شدن برنامه ریزی بودجه نیست، بلکه تنها شکل آن عوض شده است.

مهارت های کپی رایتینگ و تولید محتوا

وقتی صحبت از بازاریابی الکترونیک باشد،  به مقدار زیادی کپی کردن نیاز است. وبسایت، ‌بلاگ و تمامی تبلیغات و ایمیل های شما همراه با شبکه های اجتماعی تمامی به محتوا نیاز دارند. این یعنی مقدار زیادی کپی رایتینگ که شما باید به صورت مداوم انجام دهید؛  اینترنت یک ماشین خودکار ارائه محتواست.  و مسئله اینجاست – کپی کردن آنلاین بسیار  با کپی کردن سنتی فرق دارد. کپی کردن آنلاین در مدت زمان کمتری انجام می شود، ‌و برای مثال با 140 کلمه حد مجاز کپی کردن در سایت فیس بوک شما می توانید مقدار زیادی محتوا را جابجا کنید.  اطلاعات در اینترنت به صورت مکتوب هستند. شما و همین طور  موتور های جست و جو می توانید این اطلاعات را بخوانید؛  یعنی شما باید در زمان نوشتن یا کپی کردن هر نوع مطلبی سئو را نیز در گوشه ذهن خود داشته باشید.  این مهارت جدید برای بسیاری از افراد مشکل است. قابل جست و جو بودن و مختصر بودن کلید کپی رایتینگ در اینترنت است. حفظ حریم خصوصی افراد و رعایت کپی رایت را باید همواره در نظر داشته باشید.

مهارت های تحلیلی

شما همین طور باید عملکرد تمامی کانال های بازاریابیتان را نیز تحلیل کنید. چطور می توانید بفهمید کدام کانال به درستی عمل کرده و کدامیک عملکرد مناسبی نداشته است؟ چطور پی می برید  کدام فعالیت بیشترین بازده را دارد؟ وقتی بودجه شما کم باشد،‌ چطور می دانید بهتر است برای کدام فعالیت ها بیشتر سرمایه گذاری کنید؟  کسب مهارت های تحلیلی اهمیت ویژه ای دارد. تحلیل تنها بررسی کردن  اعداد و داده های خاص نیست. شما باید توانایی مقایسه کردن تعداد بازدیدکنندگان بدست آمده از یک روش با روش دیگر را داشته باشید. تحلیل یعنی که شما ارقام خام را به ارزش نسبی ترجمه کرده و میزان بازده هر کدام را مشخص کنید. اگر شما نتوانید به درستی فعالیت های خود را تحلیل کنید، ‌بازاریابی اینترنتی شما اثربخشی مناسبی نداشت و احتمالا با شکست روبرو خواهید شد. هیچ کدام از این دو نتیجه مطلوب نیستند.

مهارت های ارتباطی

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی
 
این مسئله کاملا مشخص است، ‌ مگر اینکه فکر کنید هیچ کسی واقعا به صورت آنلاین رو در رو ارتباط برقرار نکند.  مطمئنا تمام ارتباطات رو در رو هستند اما هر تویتی که انجام می دهید،‌ هر ایمیلی که می فرستید،‌  هر کامنتی که در فروم های آنلاین قرار می دهید شکلی از ارتباطات است. قطعا این مسئله بدین معناست که  شما ارتباطات آنلاین زیادی را در پیش رو دارید.  نه تنها شما با مسایل رسمی سر و کار دارید( که احتمالا در حیطه کپی رایتینگ قرار می گیرد، ‌) بلکه شما در بسیاری از ارتباطات غیر رسمی نیز در گیر هستید.  شما مجبورید با بلاگرها یا وب مسترهای مهم به صورت خصوصی صحبت کرده،  پست های فیس بوک  و تویت های خصوصی انجام داده، به کامنت های بلاگ ها پاسخ داده و همین طور به تمامی ایمیل هایی که از مشتریان فعلی و احتمالی شما رسیده است نیز پاسخ دهید.  واقعیت این است که اینترنت باعث شده است کاربران بسیار راحت تر از زمان های قدیم و بوسیله نامه نویسی با شما ارتباط برقرار کنند. پس آماده باشید زیرا مقدار عظیمی سوال، ایمیل و کامنت منتظر پاسخ گفتن هستند.

مهارت های فنی بازاریابی اینترنتی

اکثر مهارت هایی که تا الان بحث کرده ایم  آنالوگ هایی در دنیای واقعی دارند. اما دسته ای جدید از مهارت ها در حیطه اینترنتی وجود دارند که دسته بندی "مهارت های فنی" را تشکیل می دهند. این مهارت ها چه چیزهایی هستند؟

نوع این مهارت ها به میزان و نوع حمایتی بستگی دارد که از شما می شود؛  هرچه تیم شما کوچکتر باشد،‌ احتمالا اینکه شما در حیطه فنی وارد شوید بیشتر می شود.

این بدین معناست که شما باید در مهارت های سئو استاد شوید.  همین طور شما باید اساس کد گذاری  HTML را یاد بگیرید. یا اینکه یاد بگیرید چطور یک بلاگ درست کرده و در آن پست بگذارید.  و یا اینکه  در فن آوریهای تولید فیلم و فایل صوتی مهارت پیدا کنید.

تمام این مهارت های فنی الزامی هستند زیرا تمام فعالیت های آنلاین شما از این کانال ها میسر می شوند. مطمئنا شما باید  برنامه های بازاریابی خود را مشخص کرده، محتوای خود را نوشته و یا اینکه از مکان های دیگر کپی کنید اما اگر نتوانید این کارها را در چهارچوب  فن آوری مناسب در اینترنت قرار دهید،‌ با مشکل روبرو خواهید شد.  اگر توانایی انجام فعالیت های فنی نداشته باشید،  باید کسی را استخدام کنید که از پس این کارها بر بیاید. البته بهتر است بعد از استخدام فردی دیگر نیز اطلاعاتی در مورد نحوه کار متخصص فنی خود داشته باشید تا بتوانید از روند کارها ارزیابی داشته باشید و یا اینکه یک شرکت پیمانکار پیدا کنید.

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی، نقش driving force است. یعنی توسعه دهنده و شتاب دهنده کسب و کار. موضوع بازاریابی اینترنتی مساله مهمی است که باید همه اعضای یک کسب و کار فعال در عرصه اینترنت به ان اگاه و در فرایند آن مشارکت کنند. تجربه نشان داده است که پرتال های موفق در کارآفرینی دیجیتالی، معمولا افرادی بودند که در عرصه بازاریابی توانسته اند تلفیقی از المان های سنتی و دیجیتال را در راستای توسعه کسب و کار خود پیوند دهند.  در گفتار بعدی، به ارائه 10 نکته مهم در توسعه بازاریابی اینترنتی به عنوان یک الزام در تقویت نهاده های کارآفرینی دیجیتالی پرداخته می شود.

پس همچنان با سرویس دیجیتال پرتال برترین ها همراه باشید....


1-  e -Marketing
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه