در گزارش بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات اروپا اعلام شده است که مهم ترین دلیل کاهش بهره وری قاره اروپا در مقایسه با ایالات متحده، سرمایه گذاری محدود بر روی توسعه کارآفرینی دیجتالی می باشد.

مجله اینترنتی برترین ها




برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای "کار آفرینی دیجیتالی"، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش "کار آفرینی دیجیتالی"، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

در گزارش بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات اروپا اعلام شده است که مهم ترین دلیل کاهش بهره وری قاره اروپا در مقایسه با ایالات متحده، سرمایه گذاری محدود بر روی توسعه کارآفرینی دیجتالی می باشد.

در سلسله مقالاتی که در حوزه کارآفرینی دیجیتالی در پرتال برترین ها ارائه شده است، موضوعات مختلفی از جمله مولفه های مهم در راه اندازی کسب و کار های آی تی محور در کنار معرفی شرکت ها و سازمان های داخلی و بین المللی پیشرو در این عرصه ارائه شده است و بعد از این هم به مرور ارائه خواهد شد. یکی از کارکردهای بخش کارآفرینی دیجیتالی این پرتال، بحث و بررسی بر روی گزارشات بین المللی مربوط به نهادها و مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی درباره ظرفیتها، فرصت ها و قابلیت های کارآفرینی دیجیتالی در سراسر جهان است که پیش تر، ظرفیتهای کارآفرینی کشور کنیا مورد بررسی قرار گرفت. در گزارش امروز، به بررسی گزارش بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات اروپا که سال گذشته منتشر شد اشاره خواهیم کرد که مقایسه ای دارد بین بهره وری در قاره سبز با میزان بهره وری در ایالات متحده آمریکا. این گزارش تحلیلی که همراه با آمار و اطلاعات موثق گسترده ای می باشد و خلاصه ای از آن در ادامه ارائه شده است، چنین جمع بندی را ماحصل این گزارش کرده است که عامل کاهش رشد بهره وری در اروپا در قیاس با آمریکا، موضوع کارآفرینی دیجیتالی ICT Business می باشد. به امید ان که میزان سرمایه گذاری بر روی توسعه ظرفیت های کسب و کارهای آنلاین در کشور ما ایران نیز در راستای تحقق آرمان های چشم انداز ایران 1404 ارتقا یابد و سهم قابل توجهی از رشد بهره وری در کشور،مبتنی بر مولفه های کارآفرینی دیجیتالی باشد. گزارشی که در زیر ارائه شده است، برای نخستین بار توسط پرتال برترین ها به فارسی برگردانده شده و به همراه آمار و اطلاعات تحلیلی در عرصه کسب و کارهای آی تی محور و شاخص های بهره وری در اروپا و آمریکا، پیشنهاد های 10 گانه برای توسعه کارآفرینی دیجیتالی در قاره سبز ارائه می کند. این گزارش می تواند مورد استفاده مراکز تصمیم گیری حوزه آی تی، محققان و دانشجویان عرصه کسب و کار و اقتصاد نیز قرار بگیرد.

پیش از ورود به مبحث گزارش بنیاد نواوری اروپا، تحلیل کوتاهی از نقش کارآفرینی دیجیتالی در توسعه بهره وری که توسط پروفسور دال جورگنسون، استاد دانشگاه هاروارد امریکا ارائه شده است را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.



خلاصه گزارش

جدیدترین گزارشات درباره اقتصاد قاره سبز، بر روی سیستم مالی و بهبود چالش های اشتغال به دلیل رکود بزرگ (Great Recession) متمرکز شده است. اما اروپای امروز با چالش برابر یا حتی بزرگ تر از این رکود دست و پنجه نرم میکند که شاید کم تر مورد توجه قرار گرفته است: بهره وری کند. بعد از یک دوره زمانی بزرگ که اروپا توانست، شکاف خود را در تولید بهره وری با ایالات متحده آمریکا پر کند، از سال 1995 میلادی به این سو، این شکاف به آرامی در حال گسترده تر شدن است و هیچ نشانه ای از کاهش این شکاف نیز به چشم نمی خورد. اگر اروپا قصد دارد که به وضعیت قبلی بازگردد، این این قاره می بایست همان مسیری را در حوزه تولید بهره وری طی کند، که ایالات متحده جهت توسعه بهره وری خود طی کرده است. این مسیر، همانا استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش بهره وری و توسعه کسب و کار می باشد که می بایست در سراسر اقتصاد اروپا رواج یابد.
 
کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا

افزایش بهره وری یک راه کلیدی به شمار می رود که توسط ان، کشورها می توانند درآمد سرانه خود را افزایش دهند.

نباید تعجب آور باشد که دو دهه رشد بهره وری ضعیف و بی زرق و برق، بسیاری از شرکت های اروپایی را غیر قابل رقابت گذاشت و منجر به کاهش درامد اروپا و آشفتگی در سیستم های مالی اروپایی ها گردید. فقط در بین کشورهای EU-15، و به طور محسوسی ایرلند، نرخ رشد بهره وری مدیریت شده توانست از میزان نرخ رشد بهره وری ایالات متحده در دو دهه اخیر از سال 1995 پیشی بگیرد. بر مبنای چالش های مربوط به آمارهای جمعیتی ورقابت بین المللی فزاینده که اروپا در سال های اخیر با ان روبه رو بوده است، این موضوع بسیار حیاتی است که اروپا باید راهی برای مقابله با نزول میزان رشد بهره وری خود پیدا کند. یافته های آکادمیک به طور شفاف بیان می کند که استفاده فزاینده از فناوری اطلاعات و ارتباطی روز،  و تغییر گذاری از فضای سنتی به جدید می تواند به سازمان ها راه یابد و ان یک بخش کلیدی برای پازل بهره وری اروپا محسوب می شود. فناوری اطلاعات و ارتباطی، یک فناوری چند منظوره می باشد که تاثیرات گسترده و فراگیری  بر روی اقتصاد دارد، و حتی سیستم های اقتصادی و تولیدی و توزیع را نیز دگرگون و توسعه می دهد. دو سوم رشد فاکتور بهره وری ایالات متحده بین 1995 و 2004 به جهت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بود و فناوری اطلاعاتی توانست تقریبا یک سوم رشد اقتصادی این کشور را از سال 1995 میلادی سبب شود. این دریافت های گسترده، به جهت اثربخشی سرمایه ایی به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. در مقایسه با ایالات متحده، قاره اروپا کم ترین رشد بهره وری را با استفاده از ابزارهای آی تی در اختیار داشته است. اگرچه میزان مشارکت فناوری اطلاعات در توسعه در بین کشورهای اروپایی متفاوت است – مثلا بعشی کشورها به میزان ایالات متحده از استفاده آی تی در فرآیندهای خوب جهت توسعه بهره وری سود برده اند، در حالی که اکثر کشورهای اروپایی شامل فرانسه و کشورهای حوزه مدیترانه، نتوانسته اند سود قابل توجهی را کسب کنند – همه دنباله روهای اروپا نیز به طور قابل ملاحظه ای با چالش رو به رو هستند. همه این تفاوت ها و گوناگونی ها در میزان بازدهی از استفاده از ابزارهای ای تی در توسعه بهره وری میان کشورها در کنار تفاوت ها در میزان صنعتی بودن کشورها و رتبه فنی شرکت ها بر ما آشکار می کند که به هر حال، ان دسته از کشورها، صنایع و شرکت هایی که بیش تر بر روی فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کرده اند، بازدهی و سود بیشتری را در کسب و کار به دست آوردند. این یک قاعده کلی است که هم برای آمریکا صادق است و هم برای اروپا مصداق دارد. ضعف اروپایی ها از بازدهی بهره وری از فناوری اطلاعات و ارتباطات اساسا یک چالش را نمایان می سازد، به دلیل انکه در مسیرهای زیاد، اروپا توانایی برابری در کسب بازدهی از دیگر فناوری های جدید را دارد. در طی زمان، به هر حال، دلایل برای ضعف اروپا در کسب بازدهی مورد شناسایی قرار گرفته است. دلیل اصلی این ضعف میتواند به بحث فقدان سرمایه گذاری بر روی سرمایه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. کشورهای اروپایی به طور قابل ملاحظه ای پشت امریکا در حوزه سرمایه گذاری بر روی صنعت آی تی هستند. هم از نظر درصد کل سرمایه گذاریها و هم از نظر درصد مربوط به رشد ناخالص داخلی از دهه 90 میلادی، اروپا سرمایه گذاری کم تری به نسبت امریکا بر روی صنعت ای تی داشته است. این درست است نه فقط به دلیل بخش تولیدی فناوری اطلاعات، بلکه بخش های استفاده کننده از صنعت آی تی مخصوصا صنعت خدمات که یکی از محرک های بزرگ صنعت آی تی آمریکا به شمار می آید، در مقایسه با وضعیت اروپایی ها بسیار جلوتر است. بهره وری در رشد خدمات بخش خصوصی اروپا، تنها یک سوم ان چیزی بود که در امریکا بین سال های 1995 و 2007 اتفاق افتاد به دلیل انکه تاثیرات مثبت تولید فناوری اطلاعات به خوبی مورد توجه اروپایی ها قرار نگرفت.
 
کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا

 4 دلیل عمده برای ضعف اروپایی ها در سرمایه گذاری اثربخش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.

یکی از انها بحث قانون گذاری در عرصه فناوری اطلاعات است که به حوزه تولید، کار و بازارهای سنتی که مدل های تجاری ممکن را محدود می کنند مرتبط است و می تواند ارزش سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات را افزایش دهد. این قوانین می تواند نیروهای مخرب بازار را سرکوب کرده و شرکت ها را به سمت استفاده از ابزارهای جدید فناوری سوق دهد. برای مثال، قوانین خصوصی، کاهش دهنده اثربخش تبلیغات انلاین (online advertising) می باشد، لایحه قانونی "حق فراموش شدن right to be forgotten”  می تواند به طور قابل ملاحظه ای، هزینه انجام کسب و کار را برای حجم گسترده ای از تولید کننده گان اطلاعات (date provider)،افزایش دهد. و در واقع بر روی موقعیت های اپراتورهای بزرگ محدودیت هایی اعمال کند و از نظر ملی، می تواند دسترسی را کاهش داده و هزینه ها را افزایش دهد. قوانین کار همچنین میتواند محدود کننده شرکت ها از استفاده از فناوری اطلاعات برای فرآینده های مهندسی معکوس باشد.

دومین دلیل برای عدم کامیابی اروپایی ها در سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات جهت ارتقای بهره وری، به سیاست های مالیاتی غلط مرتبط می باشد. مالیات بر مصرف در اتحادیه اروپا بر روی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا است که سبب کاهش تمایل مصرف کننده به استفاده از این ابزارها و در نهایت، کاهش استفاده  تجاری از ابزارهای فناوری اطلاعات در فناوری اطلاعاتی مصرف کننده مدار (consuemer –facing ICT) می شود. سیاست های مالیات بر شرکتها شاید بتوانند نقش مهم ایفا کنند، همانطور که نرخ های استهلاک (DEPRECIATION) – بهره یا تنیزل مجدد – برای سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات به طور کلی کم تر از میزانی است که در امریکا مرسوم است.

سومین دلیل، قابلیت محدود کسب و کار اروپایی به بازدهی اقتصادی با مقیاس بهره وری بالا می باشد. رکود مدوام بازارهای اروپایی، پتانسیل تقاضا برای محصولات اروپایی به خصوص در حوزه صنعت خدمات را کاهش داده است که این سبب شده است تا اقتصادی با مقیاسی از سرمایه گذاری های فناورانه به سختی حاصل شود. بنابراین، ان بخش از کشورهای اروپایی که نسبت بیش تری از شرکت های کوچگ را در اختیار دارند، برای ان ها سخت تر است که بر هزینه های ثابت فزاینده مربوط به سرمایه گذاری های فناورانه غلبه کنند. در مطالعات بعدی، قوانین می تواند گلوگاه مهمی برای رشد شرکت، از طریق مساعدت های مالی و معنوی شرکت های بزرگ به مجموعه های کوچگ باشد.

تفاوت مهم آخری که توضیح می دهد که چرا اروپا در حوزه سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات و ارتباطات (کارآفرینی دیجیتالی) و به طبع ان، رشد بهره وری از ایالات متحده عقب است، به سبک های مدیریتی مرتبط می شود. تحقیقات نشان می دهد که دریافت پتانسیل کامل از سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات، نیازمند ساختاردهی های مجدد و نوین در سازمان ها می باشد و سازمان های آمریکایی، در تکنیک های مدیریت استخدام که تسهیل کننده چنین مرحله گذاری می باشد، موفق تر عمل کرده اند. اگر چه رشد بهره وری اروپا به طور قابل توجهی کاهش یافته است و ان از یک بحران فزاینده  که شمار زیادی از مراحلی که اروپا نیاز دارد تا اطمنیان حاصل کند که امتیازاتی که از تاثیرات بهره وری از فناوری اطلاعات کسب کند، مرتبط می باشد. ایتدا، ایجاد توسعه بهره وری، محور سیاست اقتصادی شرکت بسیار مهم است. درصدهای اشتغال، یک موضوع وحشت اور در بسیاری از کشورهای اروپایی است که نابود کننده بهره وری برای شغل ها می باشد،اما پاسخ مطلوبی نیست.

 طور مشخص، اروپا نیازمند تمرکز بیشتر بر روی ارتقای بهره وری در صنایعی است که رشد بهره وری پایین بوده است از قبیل خرده فروشی و خدمات تخصصی. این موضوع، با ترغیب استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات حاصل می شود. اروپا می بایست ابتدا بر روی بخش های استفاده کننده از فناوری اطلاعات تمرکز کند چرا که بخش های تولیدد کننده در عرصه فناوری اطلاعات، دوست ندارند نقش تک رو را در عرصه ارتقای رشد بهره وری ایفا کنند در حالی  که سایر بخش ها در این عرصه نقش فعالانه ای بازی نکنند. علاوه بر این، عملکردهایی برای ترغیب بخش های تولید کننده در عرصه فناوری اطلاعات ممکمن است بعضی وقتها به بخش های مصرف کننده فناوری اطلاعات صدمه بزند، اگر تعرفه های حمایتی یا عملکردهای دیگر، سبب تبعیض قائل شدن به بخشی از بازار به سمت تولید کننده گان فناوری اطلاعات داخلی شود. این رویه، افزایش دهنده قیمت های محصولات / خدمات فناوری اطلاعات برای صنایع مصرف کننده این محصولات و خدمات می شود.  اروپا می تواند به طور فعالانه ای در انتقال دیجیتالی صنایع با ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات و ارتباطی روز مشارکت داشته باشد. دولت ها می بایست بتوانند این ماموریت را به خوبی از طریق تدارکات خودشان و استفاده از محصولات فناوری اطلاعات انجام دهند، اما ان در واقع یک نقش توسعه دهنده در جهت دهی اثرات خارجی شبکه ای (network externalities) که در اغلب کشورها وجود دارند می باشد.

 سیاست تجاری و مالیاتی، اهرم های قوی محسوب می شوند که اروپا میتواند در جهت تقویت سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات و ارتباطات، از ان ها استفاده کند. با کم کردن میزان مالیات بر روی سرمایه گذاری های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیاست گذاران، تاثیرات بهره وری از استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطی روز را تشویق می کنند. چنین مشوق های مالیاتی بسیار مهم هستند، چرا که سرمایه گذاران فناورانه، سودهای بسیاری را ایجاد می کند برای کل اقتصاد و البته طبیعت و ساختار این سودمندی ها به گونه ای است که کسب ان ها را برای یک شرکت به تنهایی دشوار می کند. شرکت ها تمایل دارند تا در حوزه فناوری اطلاعات تحت سرمایه گذاری قرار بگیرند. سیاست تجاری نقش مهمی ایفا میکند،مخصوصا از طریق موافقتنامه های فناوری اطلاعات و ارتباطات فراگیر. در واقع، شرکت های اروپایی بهتر قادر خواهند بود تا از فواید فناوری اطلاعات استفاده کنند، اگر ان ها بتوانند اقتصادهایی با اشل بزرگ تر را بدست اورند، مخصوصا در صنایع آی تی محور. گزارش های اخیر اتحادیه اروپا نشانمی دهد که به دلیل مشکلات و موانع ملیتی برای ورود، اتحادیه اروپا از یک بازار انفرادی در بسیاری از صنایع خدماتی به دور است. بر همین اساس، همکاری سرمایه گذاری و تجارت که موسوم به تی تی آی پی می باشد تسهیل می کند دسترسی بهتری را به بازار های آمریکا.

این گزارش پیشنهاد می کند که اروپا بهتر است علاقمندی های خود به توسعه کسب و کارهای کوچک را کاهش دهد. درصد بالایی از شرکت های کوچک در اروپا و به طور مخصوص در حوزه مدیترانه، مانعی برای توسعه بهره وری می باشند. انواع خاصی از شرکت های کوچک بسیار مهم هستند، مانند شرکت های gazelle که کوچک شروع به کار می کنند و سریع بزرگ می شوند، اما شمار زیادی از شرکت های کوچک، درواقع سازمان هایی غیر اثربخش هستند که از رقابت محافظت شده اند. نهایتا، اروپا نیازمند رفتاری است که آسیب زا نباشد. در این حالت، سودمندی های بزرگ از جانب نوآوری واستفاده از فناوری های جدید به طور گسترده ای توسط محرک های بازار صورت میگیرد و سامان بخشی دیجیتال، میتواند به طور قابل ملاحظه ای چنین سودمندی هایی را محدود کند. اروپا نیازمند پیدا کردن راهی به سمت قانون مندی در حوزه های مربوط به فناوری دیجیتالی است. موضوعاتی مانند حریم خصوصی و امنیت که بدون ضربه زدن به اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطاتی، قابل حصول باشد. گزارشی که در ادامه می آید، روند های بهره وری در ایالات متحده و اتحادیه اروپا را بررسی می کند و به این موضوع می پردازد که چرا بهره وری بیشتر برای آینده اروپا بسیار حیاتی می باشد. این گزارش تلاش می کند تا ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره وری در ایالات متحده و اروپا را مورد بررسی قرار داده و این وضعیت را در 7 قاعده کلیدی مربوط به سیاست کامیابی دیجیتالی اتحادیه اروپا مورد کاوش قرار دهد.

در سال 2012، جیانلوچی کاستلی، رییس ENI  ایتالیا، نسبت به کاهش بهره وری اروپا به جهت کاهش سرمایه گذاری های آی تی و بحران مالی در این قاره هشدار داده بود که در ویدئوی زیر قابل مشاهده می باشد



روند های بهره وری در آمریکا و اتحادیه اروپا

بررسی ها نشان می دهد که در دوره پیش از جنگ جهانی دوم، نرخ رشد بهره وری در اروپا به مراتب بیش تر از ایالات متحده آمیکا بوده است. اما از سال 1995 میلادی به این سو، این نرخ رشد در آمریکا بیش تر از اروپا بوده است. به راستی، نرخ رشد بهره وری در آمریکا در اواخر دهه نود میلادی رشد شتابانی به خورد گرفت و این وضعیت تا اواسط دهه نخست قرن بیست و یکم ادامه یافت و پس از ان اندکی کاهش یافت. نرخ رشد بهره وری در اروپا کند بود در این مدت و پس از اواسط دهه نود میلادی، حتی رشد بهره وری بسیار کند شد. نرخ رشد بهره وری نیروی کار در ایالات متحده آمریکا به طور میانگین 1.6 درصد از سال 1980 میلادی تا 1995 بود که این رقم به 2.7 درصد در سال های 1995 تا 2004 ارتقا یافت و پس از ان از سال 2004 تا 2013 به پایین ترین سطح ظرف سه دهه اخیر رسید و به 1.2 کاهش یافت. در مقابل، نرخ رشد بهره وری در 15 کشور عضو اتحادیه اروپا به سمت و سوی دیگری حرکت میکرد. به گونه ای که نرخ رشد بهره وری این کشورها قبل از سال 1995 در حدود 2.8 درصد بود که این رقم در فاصله سال های 1995 تا 2004 میلادی به 1.6 درصد کاهش یافت و به طور میانگین تنها 0.8 درصد بود. در شکل 1 این موضوع نشان داده شده است. به عنوان یک نتیجه، شکاف بهره وری نیروی کار در اتحادیه اروپا در مقایسه با یالات متحده امریکا در فاصله سال های 1995 تا 2003 با 10 درصد قابل مشاهده می باشد که از 89 درصد به 79 درصد سطح آمریکا کاهش یافته است و در شکل دوم مشاهده می شود. شکاف بین 28 کشور اروپایی و ایالات متحده حتی از این رقم نیز بیش تر است که تنها 74 ایالات متحده را شامل می شود، چرا که حتی اگر نرخ رشد بهره وری در 13 کشور اروپایی تقویت کننده این 15 کشور بود، نرخ رشد بهره وری در کشورهای جدید عضو اتحادیه اروپا (مانند بلوک شرق) بسیار پایین بود واین عامل کاهنده به شمار می رود.

کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا
 
میانگین نرخ رشد بهره وری سالانه نیروی کار در ایالات متحده و 15 کشور اروپایی
در فاصله سالهای 1980 تا 2013 میلادی

انحراف هایی در روند های بهره وری، تا حدودی منعکس کننده تفاوت های مربوط به سطوح صنعتی در کشورها می باشند. نرخ رشد بهره وری امریکا از سال 1995 به این سو گسترده تر است. تقریبا نیمی از صنایع در امریکا، نرخ رشد بهره وری خود را بعد از دهه نود یملادی تسریع کردند در مقایسه با تنها 20 درصد نرخ رشدی که مربوط به صنایع اتحادیه اروپا بود. اکثر چنین نرخ رشد سریعی در امریکا توسط بخش خدمات حاصل شد. مخصوصا عمده فروش و حتی خرده فروش ها، صنعت بانکداری و خدمات مالی دیگر.

کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا

روند های نرخ رشد بهره وری نیروی کار در ایالات متحده و EU-13 و EU15  
(رشد ناخالص داخلی بر اساس هر ساعت کار  از سال 1970 تا 2012 میلادی بین 10 دلار تا 80 دلار)


در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، عملکرد برخی از کشورها به طور قابل ملاحظه ای با بقیه متفاوت هست و روند ها به نقطه ای منتهی و پس از سال 2004 میلادی به این سو، مشترک می شوند. ایرلند جر معدود کشورهایی است که توانسته است همگرایی نرخ رشد بهره وری خود را با ایالات متحده امریکا هم از سال 1996 تا 2004 و هم از سال 2004 تا 2013 حفظ کند. به عنوان نتیجه، شکاف بهره وری در ایرلندبا اقتصاد ایالات متحده آمریکا از 35 درصد سال 1995 به 15 درصد در سال 2013 کاهش پیدا کند.
 
کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا

نرخ رشد بهره وری EU-15 در مقایسه با آمریکا (همگرایی و واگرایی از 1995 تا 2013)

4 کشور : فنلاند، یونان، سوئد و بریتانیا، شکاف بهره وری نزدیکی را با ایالات متحده را تا سال 2004 حفظ کردند اما از ان سال به این سو، فاصله نرخ رشد بهره وری ان ها با این کشور افزایش یافت. یونان و بریتانیا، افت بیش تری را تجربه کردند. به طوری که بریتانیا نرخ رشد رسالانه میانگین 0.4 درصدی را تجربه کرد در حالی که رشد بهره وری یونان منفی نیز شد. در مقابل، فرانسه، المان، ایتالیا، هلند در هر دو فاصله زمانی معرفی شده، شکاف بیشتری را تجربه کردند.

کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا
نرخ میانگین رشد بهره وری سالانه نیروی کار بین ایالات متحده و EU-13 و EU-15 و EU-28 )
فاصله سال های 2000 و 2013

اگثر کشورهای EU-13 نرخ رشد بهره وری تقویت شده بهتری را تجربه کردند. همانطور که در جدول شماره 2ملاحظه می شود، اکثریت این کشورها نرخ رشد بهره وری سریع تری را به نسبت ایالات متحده در فاصله سال های 2000 و 2013 تجربه کردند. تنها قبرس و مالت، در این فاصله زمانی از بقیه عقب افتادند. به هر حال، کشورهای EU-13 تونستند کم تر از 12 درصد در رشد ناخالص داخلی اتحادیه اروپانقش داشته باشند و به اندازه نیمی از کشورهای EU-15، بهره وری تولید کنند. به دلیل انکه رشد ناخالص داخلی نسبتا در این کشورها سریع تر اتفاق می افتاد. در نهایت همان طور که در شکل بالا نشان داده شده است، برای 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، نرخ رشد بهره وری در مقالیسه با امریکا کم تر است. شکل شماره 5، همگرایی و واگرایی بین eu-13 به همان نسبت سایز اقتصادی ان ها نشان داده شده است.
 
کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا
نرخ رشد بهره وری EU-13 در مقایسه با ایالات متحده آمریکا
( در فاصله 1995 تا 2013 میلادی)

 کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا
درصد نرخ رشد بهره وری EU-15 در مقایسه با ایالات متحده
( منطقه هایی که با دایره مشخص شده است به اندازه رشد ناخالص داخلی کشورها را نشان می دهد)


کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا

درصد نرخ رشد بهره وری EU-13 در مقایسه با ایالات متحده  در فاصله 2004 تا 2013
( منطقه هایی که با دایره مشخص شده است به اندازه رشد ناخالص داخلی کشورها را نشان می دهد)


چرا اروپا نیازمند تسریع در رشد بهره وری خود می باشد؟

بهره وری بالاتر با رشد اقتصادی متفاوت است. برای این که بهفمیم چرا، باید به این موضوع توجه کرد که اگر کشورهای عضو EU-15 نرخ رشد بهره وری خود را در فاصله سال های 1980 تا 1995 و پس از ان تا 2013 حفظ می کردند، رشد ناخالص داخلی سالانه ان ها امروزه به بالاتر از 16 درصد می رسید و بیش از 1.6 تریلیون یورو بالغ می شد. اما، اگر رشد در ایالات متحده شتاب نمی گرفت و به اندازه نرخ سال های 1980 تا 1995 باقی می ماند، رشد ناخالص داخلی سالانه این کشور، 17 درصد از امروز کم تر می شد یا 2.8 تریلیون دلار کم تر می شد. یا از جنبه ای دیگر، اگر ایالات متحده و eu-15 نرخ رشد بهره وری خود را با یکدیگر جابچا می کردند در فاصله سال های 1995 تا 2013 میلادی،رشد ناخالص داخلی EU-15 به جای 1.6 تریلیون یورو، به  2.2 تریلیون یورو بیش تر از رشد ناخالص داخلی امریکا در این بازه زمانی می شد. بنابراین، تقویت کردن بهره وری یک موضوع اساسی در اتحادیه اروپا به شمار می رود و برای سلامت اقتصادی اینده ان واجب است.

به دلیل انکه نرخ مشارکت نیروی کار در تولید بهره وری در اتحادیه اروپا پایین تر از ایالات متحده می باشد. سهم بزرگ تری از بازنشستگی در میان اروپایی قبل از سن 65 سالگی از امریکا بیشتر است و 65 درصد امریکایی های شاغل، بین 55 تا 65 سال سن دارند در حالی که فقط 55 درصد اروپایی ها در این سن کار می کنند.علاوه بر این، سهم بیشتری از جمعیت اتحادیه اروپا بالای 65 سال سن دارند. در سال 2013، 18.2 درصد جمعیت 27 کشور عضو اتحادیه اروپا 65 سال و بیش تر سن داشتند در مقالیسه با 13.8 درصد مربوط به آمریکا. تا سال 2050 میلادی تخمین زده می شود که این شکاف سنی بیشتر شود به گونه ای که به 28.7 درصد در اتحادیه اروپا و 20.2 درصد در امریکا برسد. وقتی اکثر اروپایی ها مصرف کننده باشند و تولید کننده نباشند، تنها راه برای اروپا که درآمد سرانه خود را افزاش دهد، افزایش نرخ بهره وری می باشد و لاغیر.

برای مشاهده اینکه تا چه اندازه بهره وری برای موفقیت های آینده ضروری تلقی می شود، باید به این موضوع توجه کنیم که اگر بهره وری نیروی کار اتحادیه اروپا از میانگین 2.3 درصدی سالهای 1980 تا 1995 در طی 25 سال آینده فراتر رود، بازدهی سرانه واقعی تا 75 درصد افزایش می یافت که به طور قابل ملاحظه ای برای پرداخت به جمعیت فزاینده بازنشستگان این قاره کفایت میکرد، حتی با ااین اطمینان که درامد کارگران بعد از مالیات هم افزایش می یافت. به هر حال، نرخ رشد بهره وری پایین امروزی اتحادیه اروپا باقی بماند، بازدهی سرانه واقعی (real outpur per capita) به میزان 2.2 درصد افزایش خواهد یافت که برای جبران هزینه های فزاینده بازنشستگی از شمار روز افزون بازنشسته ها کفایت می کند وهیچ مازادی را برای کارگرانی که افزایش درامدی را تجربه نمی کنند، باقی نخواهد گذاشت.

کارآفرینی دیجیتالی و رشد بهره وری کشورها

بهره وری از جمیع فاکتورها حاصل می شود، اما مهم ترین ان استفاده از ابزارهای بهتر و بیشتر توسط تولید کننده گان می باشد. به عبارت دیگر، استفاده از ماشین الان بهتر و بیش تر، تجهیزات خوب، نرم افزار می تواند بهره وری را ارتقا دهد. به راستی،حسابداری مربوط به رشد اقتصادی نوین پیشنهاد می کند که سهم قابل توجهی از بهره وری از استفاده بهتر و اثربخش از ابزارها یا تولز نشات گرفته می شود. و در اقتصاد دانش بنیان امروزی، ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات روز،در واقع فراگیر ترین و اثربخش ترین ابزارها در ارتقای بهره وری محسوب می شوند. این ابزارهای دیجیتالی، که یکی از ان ها اینترنت است، در توسعه بهره وری نقش دارد. ابزارهای دیجیتالی شامل سخت افزارها، برنامه های نرم افزاری، شبکه های مخابراتی و ابزارهای نوین فزاینده ای هستند که هر 3 مقوله نوآوری، رقابت و بهره وری را دارا می باشند.  این ابزارها می تواند در فرآیند های داخلی سازمان ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در تعاملات بین سازمانها، تعاملات بین اشخاص و حتی بین شهروندان و مصرف کننده کان و سازمان ها. به راستی، فناوری اطلاعات و ارتباطات قادر است که میزبان ابزارهای مختلفی برای خلق، ایجاد، سازماندهی، انتقال، ذخیره سازی و فعالیت بر روی اطلاعات در فرم دیجیتالی باشد که با راه های جدید و از طریق فرم های جدید سازمانی قابل حصول می باشد. در ایالات متحده، 48 درصد سرمایه گذاری سرمایه ای غیر ساختار یافته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد می شود و این درصد حتی بیش تر می تواند بشود اگر همه ماشین های فناوری محور، به عنوان آی تی محور قلمداد شوند.

در واقع فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیروی محرک در ارتقای بهره وری محسوب می شود. این به این دلیل است که فناوری اطلاعات و ارتباطات چیزی است که اقتصاد دانان از ان به عنوان فناوری هدف کلی (general purpose technology) نام می برند. فناوری هدف کلی عموما در یک نرخ 50 سال یک بار ظاهر می شود و شامل سیستم های فناوری جدید بنیادی می باشند که به طور مجزای همه چیز را تغییر می دهد. شامل چیزی که اقتصاد تولید می کند، چطور تولید می کند، چطور تولیدی سازمان دهی و مدیریت می کند و موقعیت فعالیت بهره ور. مهارت هایی که برای فعالیت بهره وری مورد نیاز است، زیر ساخت های مورد نیاز برای پشتیبانی وتوانمند سازی دیگر بخش ها و قاونین و مقررات که سازماندهی و نظم بخشی امور را انجام میدهد. همه اینها، فناوری هدف کلی یا عمومی می باشد که هدف ان، رونق در کل اقتصاد با دید بلند مدت می باشد. فناوری هدف عمومی، مجموعه گسترده ای از ویژه گی های مشابه را به اشتراک میگذارد. تقریبا همه مطالعات آکادمیک از اواسط دهه نود میلادی تا 2014 نشان می دهد که تاثیر مثبت و موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی بهره وری غیر قابل انکار است. تاثیرات سودمندی فناوری اطللاعات بر روی بهره وری در مراحل مختلف قابل مشاهده می باشد از شرکت ها به صنایع و از صنایع به کل اقتصاد ،همه در صنایع خدماتی و هم در صنایع تولیدی. مطالعات سطح شرکتی نشان می دهد که شرکت ها با سطوح بالاتر از فناوری اطلاعات و ارتباطی، بیش تر در معرض رشد بهره وری قرار دارند و کم تر در کسب و کار شکست می خورند. در ایالات متحده، اولین کشوری بود که به دنیا نشان داد که چه اندازه فناوری اطلاعات و ارتباطات در رونق بهره وری موثر است. بین 1995 و 2002، فناوری اطلاعات دو سوم همه رشد بهره وری جامع این کشور را ایجاد کرد و به طور مجازی، همه نرخ رشد ها را در بهره وری نیروی کار سبب گردید. وقتی رشد بهره وری در اواسط دهه نخست قرن بیست و یکم کاهش یافت،فناوری اطلاعات به سمت تنها منابع رشد در این کشور حرکت کرد. استفاده از فناوری اطلاعات و صنایع تولید کننده فناوری اطلاعات، تنها منبع رشد ارزش افزوده بین سال های 2005 و 2010 بود. همان طور که صنایع کم تر بهره بردار از فناوری اطلاعات، بهره وری خود را در طی زمان از دست دادند. در مجموع، مطالعات اخیر نشان می دهد که تقریبا یه سوم کل رشد امریکا در دوره زمانی مورد اشاره به استفاده سازمان ها از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات مرتبط می باشد. اما سوال اینجا است که چرا استفاده از فناوری اطلاعات، نیروی محرک در رشد اقتصادی شده است؟ دلیل اصلی می تواند این باشد که فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر بزرگ تر بر روی بهره وری و رشد  به نسبت سرمایه های غیر آی تی محور دارد. مطالعات در اوایل قرن بیست و یکم نشان داد که سرمایه گذاری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهره وری را سه هشتم برابر از سرمایه گذاری های غیر آی تی محور افزایش داده است. یعنی حدود 40 درصد رشد بیشتر در بهره وری با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطاتی حاصل شده است. بااین وجود، فردی مانند ویلسون دریافت که همه انواع سرمایه، فقط رایانه ها، تجهیزات ارتباطی و نرم افزارها به طور مستقیم با مقولات بهره وری چند معیاره مرتبط می باشند. فردی مانند هیت و تامبل نیز اظهار داشت که اثرات فرعی (spillover)از فناوری اطلاعات تقریبا تاثیر سرمایه گذاری فناوری اطلاعات را دو برابر کرده اند.

چرا فناوری اطلاعات و کارآفرینی آنلاین، توسعه دهنده بهره وری است؟

حداقل سه دلیل عمده وجود دارد که تشریح کننده دلیل تاثیر ممتاز فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقای بهره وری به نسبت دیگر سرمایه ها می باشد. ابتدا، در اقتصادی که نوآوری ها در تجهیزات سرمایه ای مربوط به فناوری اطلاعات جدید می باشد، ان ها قادر به دستیابی به اهداف در دسترس و نسبتا راحت به سمت و سوی ارتای اثربخشی هستند. دوما، فناوری اطلاعات فقط وظایف اتوماتیک نیست، ان در بردارنده تاثیرات مکمل گسترده می باشد شامل اجازه دادن به شرکت برای فرایند های مهندسی معکوس. سوما، فناوری اطلاعات چیزی که اقتصاد دان ها از ان به عنوان خروچی های شبکه ای نام می برند را دارا می باشد. که در واقع سر ریز ها هستند. وقتی که همه این سه دلیل با هم جمع شوند، ای تی می تواند تاثیر فوق العاده ای بر روی توسعه بهره وری داشته باشد.

تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی بهره وری اروپا

دلیل اصلی این که اتحادیه اروپا نرخ رشد بهره وری پایینی را تجربه می کند به نسبت ایالات متحده امریکا از زمان ظهور اینترنت، به دلیل قابلیت محدود ان از دریافت بهره وری از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. اطلاعات OECD نشان می هد که از 1985 تا 2010 میلادی، توانمندی فناورانه تنها 0.53 در میانگین سالانه رشد ناخالص داخلی ایالات متحده نقش داشته است در حالی که این رقم برای بریتانیا حدودی 0.56 درصد می باشد. اما این رقم برای فرانسه 0.32   و ایتالیا 0.28درصد و المان 0.27 بوده است.
 
م
کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا

شارکت فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرخ رشد میانگی�� سالانه در رشد ناخالص داخلی کشورهای اروپایی
(بیشترین نرخ، مربوط به کشورهای اسکاندیناوی سوئد و دانمارک)

بررسی ها نشان می دهد که در فاصله سال های 1995 تا 2007 میلادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات حدود 1.3 درصد در نرخ رشد بهره وری نیروی کار در میانگین سالانه GDP در ایالات متحده آمریکا نقش داشته است در حالی که این رقم برای کشورهای EU-15 برابر با 0.7 درصد بوده است. شکل شماره 7 میزان مشارکت و تاثیرگذاری فناوری اطلاعات در اقتصاد و بخش خصوصی برای ایالات متحده و کشورهای eu1-5 را نشان می دهد. گزارش OECD نشان داد که مشارکت فناوری اطلاعات در بهره وری فاکتور جامع ارزش افزوده (TFP) از 1996 تا 2007 در ایالت متحده بالاتر از کشورهای اروپایی بوده است. مطالعات غیر رسمی نشان می دهد که در آلمان و بریتانیا، فناوری اطلاعات توانسته اس قریب به 66 درصد بهره وری در tfp را به خود اختصاص داده است در حالی که این رقم برای امریکا تنها 60 درصد بوده است.

 کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا
(ساختارهای رشد بهره وری نیروی کار بر اساس درصد میانگین ماهانه در اروپا و امریکا)

اگر چه تاثیرات فناوری اطلاعات در کشورهای اتحادیه اروپا به بزرگی و جامعیت ان در ایالات متحده آمریکا نبوده است، ما هنوز به طور شفاف می توانیم ادعا کنیم که فواید فناوری اطلاعات دراروپا در شرکت ها و صنایع ان قابل توجه است. در بریتانیا، مطالعات صنایع محور نشان داد که فناوری اطلاعات نقش زیادی در رشد بهره وری ایفا می کند. در فنلاند، مشارکت فناوری اطلاعات در رشد بهره وری بخش های غیر مرتبط با فناوری اطلاعات بین سالهای 1994 تا 2007 بسیار زیاد بوده است. در سطح شرکتی، فواید اینترنت و استفاده از رایانه برای بهره وری به خوبی تبیین شده است. مطالعات زیادی توسط محققان در اواخر دهه 90 و اوایل قرن بیست و یکم برای تایید این مورد که فناوری اطلاعات تاثیر شگرفی در بهره وری اروپا و امریکا داشته است، انجام شد. برخی از محققان اظهار کردند که کسب و کارهای الکترونیکی، درآمدهای ان افزایش یافته است و این مورد برای شرکت های کوچگ و متوسط بسیار بوده است. بررسی 1955 شرکت اروپایی نشان داد که دسترسی به اینترنت و تبادل اطلاعات با شرکای تجاری تاثیر زیادی بر روی بهره وری نیروی کار در اروپا داشته است. به طور مشابه، کولینگر فهمید که شرکت هایی در اتحادیه اروپا که 8 فعالیت کسب و کار الکترونیکی را پیاده سازی کردند، دو برابر افزایش میزان بهره وری و فرصت های استخدامی را در طی سال های گذشته تجربه کرده اند. کاستیگلیون، تاثیر سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی اثربخشی شرکت های تولیدی ایتالیایی بررسی کرد و متوجه شد که ای تی تاثیر مهم بر روی اثربخشی شرکت ها داشته است. افراد دیگر نیز اظهار داشتند مناطقی در ایتالیا که تولید فناورانه بیش تری را داشته اند، نرخ بهره وری نیروی کار در ان ها بیش تر از سایر مناطق بوده است. در شرکت های ایتالیایی، HALL-LOTTI MAIRESE، سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور قوی بر روی بهره وری تاثیر گذاشته است. در اسپانیا، خرید الکترونیکی تاثیر زیادی بر روی عملکرد شرکت در سال های 2000 تا 2005 داشته است که توسط رومرو و رودریگز بررسی گردید. دیگر مطالعات نشان می دهد که 29 درصد شرکت های کوچک تولیدی دانمارکی، اشاره کردند که موقعیت رقابتی ان با مدل های کسب و کار انلاین به شدت گسترش یافته است. مطالعات دیگر، شرکت های سوئدی را بررسی کرد که نشان داد، دسترسی به اینترنت پر سرعت با افزایش بهره وری تا 3.6 درصد برای شرکت های تولیدی و خدماتی و 62 درصد برای شرکت های فعال در عرصه فناوری اطلاعات نقش ایفا کرده است. شرکت های بلژیکی که از فناوری از طریق منابع خارجی استفاده کرده بودند نرخ رشد بهره وری بیشتری را به نسبت دیگر شرکتهای بلژیکی تجربه کردند. این مطالعات همگی تایید می کند که سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات و ارتباطات، دست ها را در دست یکدیگر قرار خواهد داد و رشد بهره وری را به دنبال می اورد. بنابراین می توان ادعا کرد که رشد بهره وری در اروپا بدون توجه به فناوری اطلاعاتی روز،کاهش خواهد یافت. پس، فناوری اطلاعات فقط افزایش دهنده بهره وری شرکت نیست، بلکه قادر می کند شرکت ها را تا امتیاز رقابتی و نوآوری بیش تری را نیز تجربه کنند. برای مثال، وان لووین نشان داد که شرکت های المانی که در حوزه ای تی سرمایه گذاری کرده بودند، نه فقط نرخ رشد بهره وری سریع تری را تجربه کردند، بلکه نوآوری بیش تری را نیز در کسب و کار خود خلق کردند. بر اساس گزارش سال 2006 اتحادیه اروپا، 32 درصد شرکت های این اتحادیه، نوآوری با فناوری اطلاعات را خلق کردند در حالی که 75 درصد نوآوری های فرآیندی را نیز به کمک فناوری اطلاعات به وجود اوردند.

چرا اروپا از فناوری اطلاعات و ارتباطات سود زیادی کسب نکرد؟

اگر فناوری اطلاعات سودمندی بهره وری بسیاری را برای یک شرکت، سازمان و سطوح مختلف اقتصاد به ارمغان می آورد، چرا اروپا در کسب چنین سودمندی ارزنده بر خلاف ایالات متحده آمریکا ناتوان است؟ این واقعا یک سوال مهم است به دلیل انکه برخی از کشورهای اروپایی در برخی از حوزه های فناوری اطلاعات فعال هستند، مانند سیستم های حمل و نقل هوشمند یا بانکداری اینترنتی و بهداشت مبتنی بر فناوری اطلاعات. دلایل زیادی وجود دارد که چرا اروپا نمیتواند امتیاز رقابتی خوبی را از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطی روز به دست اورد.

میزان سرمایه گذاری در اروپا در حوزه فناوری اطلاعات توسط دولت ها زیاد نیست. چرا که معمولا شرکتها حجم پولی زیادی را برای این حوزه در نظر نمیگیرند در حالی که در امریکا، شرکت ها حجم قابل توجهی سرمایه گذاری برای توسعه کسب و کار خود از طریق ابزارهای آی تی انجام می دهند. سطوح بالاتر سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات، رشد بهره وری بیش تر را همیشه به همراه خواهد داشت. در تحقیقات اخیر، کاردونا اشاره کرد که در طی دو دهه گذشته، افزایش میزان سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات به میزان 10 درصد، منجر به ارتقای بازدهی 0.6 تا 0.6 درصدی گردید. کسب و کارها در ایالات متحده در واقع با سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات، هم در این حوزه پیش گام شدند،هم توانستند سهم سرمایه گذاری آی تی در ارتقای رشد ناخالص داخلی را بهبود ببخشند.  این مورد در شکل 8 و 9 مشاهده می شود. اتحادیه اروپا به میزان 80 درصد ان چه که امریکا در این حوزه سرمایه گذاری کرده به عنوان بخشی از میزان سرمایه گذاری سرمایه جامع (TCI) در سال 2000. اما در سال 2011، آن رقم به 57 درصد کاهش یافت. وقتی اروپایی ها بر روی بخش های دیگر بیشتر سرمایه گذاری کردند، شرکت های آمریکایی تمرکز خود را بیشتر بر روی مواردی گذاشتند که تاثیر فناورانه آی تی محور بالاتری را به ارمغان می اورد.

کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا

(میزان سهم استفاده تولید کننده گان و مصرف کننده گان از فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد ناخالص داخلی)

شکل 8 نشان می دهد که شرکتهای امریکایی درصد بیشتری از فناوری اطلاعات و ارتباطات روز به نسبت شرکتهای اروپایی استفاده کرده و در GDP موثر بوده اند.

پیشیگرفتن میزان سرمایه گذاری بر روی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط آمریکایی ها در مقایسه با رقبای اروپایی، به این معنی هست که امریکا توانسته است یک سبد سهام بزرگ تری از کالاهای سرمایه ای آی تی محور را ایجاد کند. اقتصاد دانان، سرمایه گذاری امرکیا بر روی این صنعت را یکی از برگ های برنده این کشور در رقابت های امروزی می دانند و معتقدند که یکی از دلایلی اینکه این کشور یک کشور بهره ور هست، سرمایه گذاری گسترده در لایه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. اثربخشی سرمایه گذاری بیشتر بر روی صنعت فناوری اطلاعات، نشان می دهد که سرمایه گذاری در این عرصه در اروپا نیز موثر خواهد بود.

 کاهش رشد کارآفرینی دیجیتالی اروپا، عامل برتری بهره وری آمریکا
(سهم سرمایه گذاری در عرصه فناوری اطلاعات به عنوان درصدی از سرمایه گذاری غیر مسکونی)

از سال 1990 تا 2010، سهم سرمایه گذاری در عرصه فناوری اطلاعات به عنوان بخشی از میزان کل سرمایه گذاری ها در سرمایه گذاری های غیر مسکونی در امریکا از 23 درصد به 33 درصد افزایش یافته است اما در اروپا در 13 درصد پس از شیب کند و ملایمی، به 14 درصد رسیده است که نشان دهنده میزان کم سرمایه گذاری های این قاره در عرصه ای تی به نسبت امریکا می باشد.

یکی از دلایلی که میزان سرمایه گذاری در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اروپا کم تر از ایالات متحده آمریکا می باشد، به مسائل مالیارتباطی ندارد. بلکه بحث قوانین دست و پا گیر و چالش های حقوقی موجود است که انگیزه شرکت ها و فعالان این عرصه را برای سرمایه گذاری بیشتر بر روی صنعت نوین فناوری اطلاعات کاهش می دهد. قوانین و سیستم حقوقی یک کشور، می تواند تاثیر زیادی در تسهیل فرصت ها و قابلیت های لازم برای شرکتها جهت رونق بخشی به سرمایه گذاری در عرصه فناوری های دیجیتال داشته باشد که امریکا در این زمینه یک پیش رو به شمار می رود. خوب این قضیه سبب میشود که بهره وری شرکتها با روی اوردن راحت تر و سریع تر به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی روز که با چالش های حقوقی و قانونی کم نیز رو به رو است، بیشتر شود. قوانین حریم خصوصی یکی از مهم ترین قوانینی است که در اروپا چالش ساز است و نمی گذارد شرکت ها، سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه انجام دهند. تحقیقات نشان می دهد که قوانین سخت حوزه حریم خصوصی سبب شده تا اثربخشی تبلیغات انلاین در اروپا کم تر از امریکا باشد.

 این قضیه سبب شده است تا درامد شرکت هایی که از طریق تبلیغات آنلاین گذران می کنند، کاهش چشمگیر داشته باشد. قوانین دست و پا گیر نه تنها گرایش به سرمایه گذاری را در عرصه دیچیتال کاهش می دهد، بلکه هزینه سر بار زیادی را به شرکت ها برای فائق امدن بر این مسائل حقوقی در دهکده جهانی امروز، تحمیل می کند. مثلا، قوانین دست و پا گیز،می تواند یک شرکت یا سازمان را از استفاده از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی روز منع کند. مانند فناوری 4G/LTE که در موبایل استفاده می شود و فرصت های زیادی را برای مخاطبان و فعالان این صنعت به همراه دارد. قوانین غیر منعطف در اروپا سبب شده است تا شهروندان این اتجادیه به نسبت شهروندان ایالات متحده آمریکا، از زیر ساخت های موبایلی هوشمند در کسب و کار و فعالیت های روزانه کم تر استفاده کنند.
قوانین بازار کار تاثیر منفی زیادی بر روی سرمایه گذاری در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند و سودمندی شرکت ها کاهش می باد. یکی دیگر از موانع سرمایه گذاری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و به موازات آن، کاهش بهره وری، مساله تعرفه ها و هزینه های مالیاتی می باشد.

شرکت ها معمولا میزان سرمایه گذاری ان ها بر روی صنایع و محصولات و خدمات مختلف، بر اساس خواب سرمایه و برگشت پذیری سرمایه در یک بازه زمانی مشخص و منطقی می باشد. اگر بازگشت سرمایه به دلیل فاکتورهایی مانند قوانین بازار یک محصول، قوانین بازار کار، یا قوانین استفاده از زمین، محدودیت زا باشد، شمار پروژه هایی که یک شرکت می تواند بر روی ان فعالیت و سرمایه گذاری کند، کاهش می یابد. سیاست های مالی که هزینه تمام شده کالاهای سرمایه را افزایش می دهد، منجر به کاهش شمار پروژه های تکمیلی می شود.

قوانین، قیمت ها را افزایش می دهند بر مبنای قانون اروپایی موسوم به cloud. اما تعرفه ها و مالیات ها، هزینه محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات را افزایش می دهد که این کاهش سرمایه گذاری و به تبع ان، کاهش بهره وری را در پی خواهد داشت. یکی دیگر از موانع کاهش سرمایه گذاری در صنعت آی تی در اروپا در قیاس با آمریکا، اندازه شرکت ها می باشد. در امریکا، شرکت های بزرگ که شمار زیادی از افراد را به استخدام دراورده اند، بسیار بیش تر از اروپا می باشد. در ایتالیا، یونان و کشورهای  حوزه مدیترانه، شمار زیادی از افراد، شاغل در شرکت های کوچک هستند. اندازه شرکتها در میزان سرمایه گذاری در صنعت ای تی و بهره وری تاثیر مستقیم دارد. چرا که معمولا شرکت های بزرگ تمایل دارند تا سرمایه زیادی بر روی توسعه ظرفیت های آی تی محور خود بکنند.

از دیگر موضوعات، می توان به تفاوت های مدیریتی در شرکت های اروپایی و امریکایی در عرصه سرمایه گذاری در ای تی اشاره کرد. تفاوفت های مدیریتی یکی از موضوعات مهم است که حتی در بین ملت ها نیز تاثیر گذار است. عملکردهای مدیریتی دلیل دیگر هستند که شرکت های اروپایی فوایدی کم تری از آی تی به نسبت رقبای امریکایی خود کسب می کنند. شرکت های اروپایی کم تر علاقه دارند یا قادرند به فرایندهای کسب و کار مهندسی معکوس در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.

چنین ساختار دهی مجددی، یک مرحله حیاتی در کسب بالاترین سطح بهره وری از فناوری اطلاعات می باشد. برای مثل، اسکنرهای لیزری نه فقط بهره وری یک کارمند دفتری را افزایش می دهد، بلکه ان ها به خرده فروشان اجازه می دهد تا کلیه فرایندهای زنجیره تامین خود را مهندسی معکوس کنند. طراحی مجدد فرایندهای سازمانی و اجازه دادن به خدمات یا ترکیب کردن خروجی فعالیت ها، یکی ازوظایف سازمان برای کسب بهره وری است که در کنار فناوری اطلاعات حاصل می شود. منبع یابی خارجی )outsourcing) تسهیلات فناوری اطلاعات و پتانسیل شرکت به منبع یابی خارجی، به موضوعات مختلفی وابسته است و به طور عمده به قابلیت یک شرکت در سازماندهی مجدد خود در راستای توانایی های اصلیش مرتبط است.

10 پیشنهاد برای توسعه بهره وری در اروپا در راستای کارآفرینی دیجیتالی
این گزارش در پایان، 10 پیشنهاد را برای توسعه بهره وری در قاره سبز در عرصه کارآفرینی دیجیتالی ارائه می کند که قابل تامل است و بد نیست که سیاست گذاران آی تی کشور نیز این مسائل را برای تشویق کارآفرینی انلاین در کشور، در دستور کار قرار بدهند :

1-    تعرفه های ارائه خدمات دولتی و غیر دولتی به فعالان کسب و کارهای آی تی محور کاهش یابد.

2-    ترغیب سازمان ها به فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش یابد تا خدمات شرکت های خصوصی عرصه آی تی ارتقا یابد.

3-    نواوری و خلق ارزش افزوده از طریق فعالیت های سنتی به نوین آی تی مدار بیشتر شود. 

4-    نوآوری دیجیتالی در سازمان ها تشویق شود. (رتبه ایران در حوزه نوآوری در میان 140 کشور، 120 می باشد)

5-    استفاده از فناوری های جدید در مدیریت زنچیره تامین مانند RFID و کارت های هوشمند و دیجیتال را گسترش دهد.

6-    از مالیات و سیاست های تجاری برای تقویت سرمایه گذاری در عرصه فناوری اطلاعات استفاده کند

7-    بازارهای بزرگ تری برای شرکت های اروپایی ایجاد کند تا تمایل ان ها به سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری بیشتر شود.

8-    ترغیب به ثبت شرکت های کوچک در اروپا کاهش یابد.

9-    قوانین بازدارنده حقوقی را به شدت محدود و اصلاح کند.

10-    از سرمایه گذاران عرصه کسب و کارهای آی تی محور حمایت عملی شود.
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه