رسانه‌های اجتماعی گروه‌های تمرکز نهایی هستند، کاربران توییتر و فیس‌بوک به ندرت در بیان نظراتشان مردد هستند. اما گرچه این سایت‌ها مسیر ارتباطی مردم را تغییر داده‌اند اما هنوز راه درازی برای کمک به شرکت‌ها برای طراحی و تکمیل محصولات جدید در پیش دارند.

روزنامه ایران - آناهیتا جمشیدنژاد: پیشرفت آینده شما در نوآوری شاید از رسانه‌های اجتماعی به‌دست نیاید.

استیو جابز یک بار گفت:«طراحی محصولات تنها با اتکا به گروه‌های تمرکزی (Focus Group : یک پژوهش کیفی است‌ که با استفاده از افرادی که‌ تعاملی با یکدیگر در رابطه با دیدگاه، رویکرد و باورهای خود به تولید یک محصول یا برخی خدمات دارند، گفت‌وگو و تبادل‌نظر می‌کنند) کاری بسیار دشوار است. در بسیاری ‌موارد، افراد تا ز‌مانی که آنچه می‌خواهند ‌به آنها نشان ندهید، نمی‌دانند ‌دقیقا به دنبال چه هستند.»

لایک‌ها می‌توانند شما را گمراه کنند

رسانه‌های اجتماعی گروه‌های تمرکز نهایی هستند، کاربران توییتر و فیس‌بوک به ندرت در بیان نظراتشان مردد هستند. اما گرچه این سایت‌ها مسیر ارتباطی مردم را تغییر داده‌اند اما هنوز راه درازی برای کمک به شرکت‌ها برای طراحی و تکمیل محصولات جدید در پیش دارند. در حقیقت، مطالعه جدید نشان می‌دهد اطلاعات رسانه‌های اجتماعی در فرآیند توسعه محصول بیشتر از اینکه منفعت به افراد برساند آنها را گیج می‌کند و این دیدگاه طرفداران جابز را تقویت می‌کند که شرکت‌ها نباید مشتریان را به سر پله اول برگرداند.

پژوهشگران این تحقیق از مدیران اجرایی و مهندسان در نزدیک به 200 شرکت از صنایع مختلف شامل هوافضا، فناوری اطلاعات و محصولات الکترونیکی مصرف‌کننده تحقیق کرده‌اند. شرکت‌کنندگانی که بیان کردند طی فرآیند نوآوری از چه تکنولوژی‌هایی - از قبیل ماشین‌ها، رسانه‌های اجتماعی، یا پلت‌فرم‌های ابری به اشتراک‌گذاری فایل- استفاده کردند و اینکه چگونه این ابزارها بر سرعت و کیفیت محصولاتشان تاثیر گذاشته است.

چرخه نوآوری نیاز به همکاری بودجه‌، طراحی، نمونه اصلی و آزمایش محصول دارد و مهارت‌های حل مشکلات در بسیاری از بخش‌ها، تعهد استراتژیک منابع تحقیق و توسعه R&D و ارتباطات خارجی با توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان را می‌طلبد. به‌طور خلاصه، نوآوری مستلزم استفاده از طیف کاملی از توانمندی‌های فناوری اطلاعات است و در عصر هشتگ، این می‌تواند به معنی حفظ مشتری‌ها در کنار محصولات در خط مونتاژ و دعوت به مشارکت آنها در کمپین‌های طراحی و بازاریابی باشد.

به هر حال، پژوهشگران دریافتند که تکنولوژی‌های قدیمی‌تر هنوز بهتر کار می‌کنند. تیم‌هایی که بر ایمیل، نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر و برنامه‌های دسکتاپ مثل مایکروسافت آفیس که سطوح بالاتری از همکاری، ایجاد مفاهیم و مدل‌ها هستند متکی‌اند و ارزیابی‌های بهتری از مدیرانشان دریافت می‌کنند. به‌طور واضح، ماهیت این ابزارهای فناوری اطلاعات به معنی کارمندانی است که از کارکرد خود احساس خوبی دارند.

ویکی‌های داخلی و سیستم‌های ابری اشتراک‌گذاری فایل در توسعه محصول جدید نقش بسیار مثبتی دارند؛ مخصوصا بین اعضای تیمی که در کشورها و مناطق مختلف هستند.

سایت‌های اجتماعی مانند وبلاگ‌ها، فیس‌بوک و توییتر ممکن است پروژه‌های مشتریان و مدیران را به بن‌بست برسانند. یک مدیر پروژه به محققان می‌گوید: «ما در حال تلاش برای استفاده از یک شبکه اجتماعی هستیم اما بعد از چند روز استفاده، آن را متوقف کردیم چون باعث دردسر بود.»

بازخورد رسانه‌های اجتماعی ممکن است بتواند به برخی پروژه‌ها کمک کند اما پژوهشگران می‌گویند: «یکی از اموری که باعث ناامیدی می‌شود، انتظارات بالایی است که از این ابزارها به‌وجود می‌آید اما زمانی که صحت و درستی سیستم زیر سوال می‌رود، نارضایتی عمیقی به‌وجود می‌آید و در نهایت به مجموعه سنگینی از اطلاعات منسوخ شده تبدیل می‌شود.»
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه