خیلی از افراد چاق شدنشان را خوردن طبیعی غذا نمیدانند ، بلکه اشتهای زیاد را به علت وجود استرس زیاد میدانند !! آیا واقعا داشتن استرس در زندگی باعث بروز چاقی می‌شود؟چاق شدن با استرس (1)

آیا با داشتن استرس چاق می‌شویم؟

در گذشته تصور می‌شد افرادی که دچار استرس هستند بیش‌تر سراغ غذاهای آماده می‌روند و کم‌تر ورزش می‌کنند.

زمانی که محققان ۳۲ تحقیق مختلف را که در این زمینه انجام شده بود جمع‌بندی کردند و نتایج آن را در کنار یکدیگر قرار دادند، متوجه شدند ارتباط بین استرس انسان‌ها و افزایش وزنشان در طول چند سال بسیار کم است.

به نقل از خبر آنلاین دکتر اندرو استپتو از دانشگاه کالج لندن در انگلستان در این باره به رویترز گفت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند در زمان استرس بیش‌تر غذا می‌خورند و سرعت افزایش وزن آن‌ها بیش‌تر می‌شود. اما زمانی که به این نظریه از دیدگاه علمی‌نگاه کردیم متوجه شدیم این باور چندان درست نیست.

البته این بدان معنا نیست که استرس کاملا در این بین بی‌تاثیر است. در برخی انسان‌ها استرس می‌تواند نقش زیادی در افزایش وزن داشته باشد، اما به طور کلی نمی‌توان یک حکم کلی در این بین صادر کرد.

برخی انسان‌ها در هنگام مواجهه با استرس غذای خود را افزایش می‌دهند، در حالی که برخی دیگر در این حالت دست از غذا خوردن می‌کشند. علاوه بر آن انواع مختلفی از استرس که ممکن است مرتبط با کار، رویدادهای زندگی یا اختلافات خانوادگی داشته باشند که هر کدام از آن‌ها تاثیر متفاوتی روی وزن انسان‌ها دارند.

در مجموع دانشمندان متوجه شدند در ۶۹ درصد موارد هیچ رابطه مستقیمی‌بین استرس و افزایش وزن وجود ندارد. در ۲۵ درصد موارد استرس بیش‌تر باعث افزایش وزن می‌شود و در ۶ درصد نیز استرس منجر به کاهش وزن می‌شود.

بدن شما،به استرس واکنش نشان می‌دهد

استرس موجب بروز واکنش فیزیکی حقیقی در بدن‌تان می‌شود.وقتی فرد با ترس یا تهدیدی مواجه می‍‌‌شود، چه واقعی و چه خیالی،بدن بطور اتوماتیک ،وارد مکانیسم دفاعی می‌شود که به آن اغلب واکنش ” جنگ یا گریز ” می‌گویند.

بدن‌تان برای محافظت از شما شیوه خاص خودش را دارد،وقتی استرس دارید،آدرنالین و کورتیزول در خون‌تان آزاد می‌شود،تنفس‌تان تندتر شده و خون از دستگاه گوارش‌تان دور شده و به ماهیچه‌ها و اندام جنبشی‌تان فرستاده می‌شود، پیام‌های عصبی‌تان سرعت گرفته و مردمک‌تان گشاد می‌شود. ترشح کورتیزول زیادشده و تمام این واکنش‌های فیزیکی، اولین شیوه بدن جهت آماده شدن برای مقابله با ترس یا تهدید دریافت شده است.

تاثیر کورتیزول

کورتیزول همیشه در جریان خون وجود دارد و به حفظ فشارخون و تولید انرژی برای بدن کمک می‌کند.کورتیزول، سوخت و ساز چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را برای انرژی بدن تشدید و فعال کرده و همچنین پخش انسولین برای حفظ میزان قندخون را افزایش می‌دهد.درنتیجه، می‌تواند با��ث افزایش اشتها به‌منظور حفظ میزان انرژی و انسولین شود.در زمان استرس،وقتی کورتیزول اضافی ترشح می‌شود، الگوهای طبیعی میزان کورتیزول مختل می‌شود.بطور طبیعی ،بالاترین میزان کورتیزول صبح‌ها و پایین‌ترین میزان آن شب‌ها می‌باشد.اختلال دراین الگو می‌تواند موجب افزایش وزن هم شود.

کورتیزول می‌تواند پیام و علائم گرسنگی را آشفته کرده و تشویق‌تان کند تا چربی بیشتر و کربوهیدرات‌هایی بخورید که بدن می‌تواند آن‌ها را به انرژی تبدیل کند.در گذشته که در زندگی فعالیت‌های بدنی زیادی وجود داشت ،این کالری‌ها به راحتی مصرف می‌شدند اما امروزه بخش عمده استرس ما به دلیل مشغله‌های زیاد و گرفتاری‌های مالی است.در نتیجه هنگام استرس قادر نیستیم این کالری‌های اضافی را بسوزانیم.

خوردن هیجانی

خوردن کالری بیشتر از اندازه‌ای که بتوانید مصرفش کنید موجب افزایش وزن‌تان می‌شود.هدف،رسیدن به تعادل میان تغذیه سالم و ورزش است تا سوخت و ساز کالری‌های‌تان را افزایش دهید.بسیاری از افراد انگیزه‌های هیجانی دارند که باعث تغذیه ناسالم می‌شود.یک خبر بد و ناخوشایند می‌تواند شما را به‌سمت رستوران فست فود بکشاند، برای یک مدت کوتاه ،

لذت خوردن برگر چرب و سیب زمینی برشته به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید و بعد از گذشت این مدت کوتاه، این احساس خوب وقتی که فهمیدید چقدر کالری ناخواسته مصرف کرده‌اید،فروکش می‌کند و از بین می‌رود اما دیگر خیلی دیر شده!

و این می‌تواند شروع یک چرخه معیوب و همیشگی باشد.افسردگی ناشی از پرخوری باعث پرخوری مجدد و بیشتر برای رسیدن به احساس بهتر می‌شود و این دور همچنان تکرار می‌شود.بدین ترتیب،استرس و ناراحتی چه باهم و چه جدا ازهم می‌توانند مستقیما به دریافت کیلوهای اضافی و ناخواسته منجر شوند.

چاق شدن
ورزش کردن‌های پیچیده و دشوار و رژیم‌های سخت و طاقت فرسا را فراموش کنید. کلید کاهش وزن در دستان شما است، اگر کسی بتواند راهی برای رهایی از استرس پیدا کند نه تنها به سلامت روح خود کمک کرده بلکه می‌تواند در کاهش وزن خود نیز موفق شود. استرس علاوه بر آثار منفی که بر روح و جسم شما می‌گذارد سبب چاقی و اضافه وزن هم می‌گردد.

به گزارش دیلی میل، محققان ژنی را کشف کرده اند که وقتی شما زیر فشار استرس هستید باعث می‌شود علاقه و میلتان به خوردن غذاهای چرب و شیرین بیش از قبل شود. واکنش بسیاری از ما در موقعیت‌های استرس زا روی آوردن و طبخ غذاهای چرب و شیرین است، این شیوه به “خوردن احساسی” معروف است.

وقتی که ما در شرایط تهدید آمیزی قرار می‌گیریم، هورمونی به نام کورتیزول در بدن ما آزاد می‌شود. مقدار زیاد هورمون کورتیزول باعث کندی متابولیسم بدن می‌شود، این کندی به این معناست که بدن کمتر از حد معمول کالری مصرف می‌کند و همین موضوع باعث افزایش وزن می‌شود.

علاوه بر این، استرس می‌تواند به سیستم ایمنی بدن نیز صدمه وارد کند و در کار آن اختلال ایجاد کند، خواب ناراحت و پریشان و بروز برخی بیماری‌های مزمن ار تبعات این پدیده است. بنابراین داشتن آرامش و اعصاب راحت بهترین دارو برای درمان چاقی است.

آیا استرس موجب افزایش وزن می‌شود؟

البته تاثیر استرس‌های دراز مدت بر اشتها کاملا متفاوت گزارش شده، به گونه ای که استرس‌هایی که در افراد منجر به افسردگی می گردند، افزایش وزن آن‌ها را به دنبال دارند. به این صورت که بدن انسان در زمان استرس‌های طولانی مدت، اقدام به ترشح مکرر هورمون‌های تنش زایی مانند کورتیزون می‌نماید و در پی آن مغز انسان دچار کمبود نوروترنسمیتر سروتونین شده و برای حفظ وضعیت متعادل زیست-شیمیایی خود، دستور افزایش اشتها و دریافت قابل ملاحظه ای کالری را صادر می‌کند.

هم چنین استرس‌های طولانی مدت می‌تواند با ایجاد خلق افسرده در فرد، تمایل آن‌ها را به انجام تحرک‌ها و ورزش‌های روزانه کمتر کند که این عامل نیز با کاهش سوخت و ساز و متابولیسم پایه بدن می‌تواند در ایجاد اضافه وزن و چاقی موثر باشد.

گردآوری توسط : تک رژ

فقط با ذکر منبع مجاز به کپی برداری هستید.

آیا با داشتن استرس چاق می‌شویم؟ - تصویر 3
آیا با داشتن استرس چاق می‌شویم؟ - تصویر 4